KURSUS/TAKLIMAT KSSR di Pejabat Pendidikan Daerah- 11.1.2011
Pendekatan : 1. penaakulan/pemikiran moral- kognitif
2. perasaan/emosi moral - afektif
3. \perlakuan/tindakan moral - psikomotor
Cadangan Pendakatan :
1. Pendekatan Penyiasatan Sosial
2. Pembelajaran Koperatif
3. pemupukan Nilai
4. Penyanyang / Kepedulian (caring )
5. Penjelasan Nilai
7. Berasaskan Kemahiran
8 . Perkemb
cadangan Kognitif
9. Refleksi Kendiri
Tema :
Tahun 1. Diri saya
Tahun 2. Saya dan Keluarga
Tahun 3. Saya dan Sekolah
Tahun 4. Saya dan Jiran
Tahun 5. Saya dan Masyarakat
Tahun 6. Saya dan Negara
OBJEKTIF
Murid dapat :
~ memahami dan menghayati nilai-nilai universal
~ menghayati dan mengamalkan budi perkerti mulia
~ melaksanakan tanggungjawab moral dan sosial bagi mengekalkan
kesejahteraan diri dengan keluarga, sekolah , jiran, masyarakat dan negara
~ mengembangkan dan mengaplikasikan penaakulan moral, perasaan moral,
dan perlakuan moral dalam pertimbangan dan keputusan
Pemupukan nilai universal :
1. kepercayaan kepada Tuhan
2. Baik hati
3. Bertanggungjawab
4. Berterima kasih
5. Hemah Tinggi
6. hormat
7. Kasih Sayang
8. Keaadilan
9. Keberanian
10. Kejujuran
11. Kerajinan
12. Kerjasama
13. Kesederhanaan
14. Toleransi
(NILAi 1 MALAYSIA) :-= 1. Budaya Kecemerlangan
2. ketabahan
3. Rendah Hati
4. Penerimaan
5. Keetiaan
6. Meritokrasi
7. Pendidikan
8. Intergriti
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
PEMBELAJRAN AKTIF DALAM PENDIDIKAN MORAL
~ satu pendekatan
~Murid berinteraksi dengan bahan pengajaran
~ Murid berinteraksi dengan individu lain
contoh2 aktiviti PA
- think-pair-share
-minutes paper
-brainstroming
-games
-work group
-perbahasan
-kajian kes
------------------------------------------------------------
PENILAIAN
- bidang kognitif/penaakulan moral
-bidang afektif/ perasaan moral
- bidang psikomotor/ perlakuan
Jenis-jenis penilaian
penilaian di bilik darjah : -- 1. penilaian sumatif ( 60 % ) -
2. Penilaian formatif ( 40 % )
***************************************8good Luck******************8
No comments:
Post a Comment